انجمن شطرنج ایران Iranian Chess Forum

نخستین و بزرگترین انجمن شطرنج در ایران

شطرنج,کتاب,اخبار,مقاله,فیلم آموزشی,بزرگان شطرنج

شطرنج

انجمن شطرنج ایران
شطرنج
مهمان گرامی خوش آمدید! لطفا برای استفاده از امکانات انجمن   وارد شوید یا ثبت نام کنید
استایلر





بستن




آموزشگاه مجازی شطرنج


بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
زمان کنونی: ۲۶-مهر-۹۷, ۱۰:۱۶ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Admin
آخرین ارسال: Admin
پاسخ ها 5
بازدید 127

بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
نویسنده پیام
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آنلاین
ارسال‌ها: 1,297
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج
سپاس ها : 813
سپاس شده 988 بار در 467 ارسال

سطح: 31
اعتبار: 452 / 754
مهارت: 432 / 13,123
تجربه: 16 / 100

ارسال: #1
بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
اولین مبحث ما، بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجینها، و الگوریتم مورد استفاده اونها برای آنالیز پوزیسیونهای مختلف خواهد بود. با مطالعه این مبحث و تکنیکهای اون، شما قادر خواهید بود:

اولا درک کنید ک چرا و ب چ صورت، فرضا انجین استاکفیش یا کومودو، یک پوزیسیون رو با عدد مثلا ۱.۲۷ ب نفع سفید یا سیاه ارزیابی میکنن.

ثانیا خودتون قادر خواهید بود با دقتی در حد انجین، پوزیسیونهای مختلف شطرنج رو ارزیابی کنید.


مطلب فوق ب زودی در کانال قرار خواهد گرفت. لطفا دوستانتون رو هم ب "شطرنج مدرن" دعوت کنید.

با ما باشید.

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بودی.
اگر روزی تهدیتت کردند، بدان در برابرت ناتوانند.
اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند، بدان با تو بودن لیاقت میخواهد.
۱۷-مهر-۹۷ ۱۲:۴۶ صبح
وبسایت جستجو پاسخ
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آنلاین
ارسال‌ها: 1,297
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج
سپاس ها : 813
سپاس شده 988 بار در 467 ارسال

سطح: 31
اعتبار: 452 / 754
مهارت: 432 / 13,123
تجربه: 16 / 100

ارسال: #2
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین


دوستان برای فهم این مبحث باید ی مقدار حوصله ب خرج بدید چون علی‌رغم اینکه سعی خواهم کرد ک خیلی ساده و قابل فهم‌ و بدون اصطلاحات تخصصی علوم کامپیوتری مطرحش‌ کنم، ولی با این حال، خود بحثمون نسبتا طولانیه و ب همین دلیل در چند بخش، بررسی و تقدیم حضورتون خواهم کرد.



مقدمه:
میدونید ک اگر فرضا همه شرایط و فاکتورهای پوزیسیون، مساوی باشه اما یک فاکتور پوزیسیونی ب نفع سفید باشه(مثلا برتری دوفیل داشته باشه)، طبق تئوری‌هایی ک از زمان اشتاینیتز شناخته شده‌ان، سفید برتری جزئی داره. حالا فرض کنید ک علاوه بر برتری دوفیل، ساختار پیاده‌ای سفید هم قدری بهتر از سیاه باشه. در این شرایط، میگیم برتری پوزیسیونی سفید واضحه. حالا علاوه بر دو مورد فوق اگر سفید فرضا امکانات حمله ب شاه سیاه رو هم داشته باشه، در این صورت برتری سفید، قاطع ب حساب میاد و یا ب عبارتی سفید برتری برنده داره.

همین بحث بسیار ساده، بنیاد ارزیابیهای انجینها از پوزیسیونه. انجینها جوری برنامه‌ریزی شدن ک تمام فاکتورهای پوزیسیون رو ازینجا و اونجا جمع‌آوری و پیدا کرده و بعد سبک و سنگین کنن و در نهایت، برتریهای سفید و سیاه رو جمع جبری کرده و نتیجه رو ب صورت یک عدد، روی خروجی خودشون ب نمایش بذارن. مثلا فرض کنید ک سفید ۳ برتری جزئی داشته باشه و سیاه هم ب نوبه خودش ۲ برتری. برای ساده‌تر شدن موضوع بیاید فعلا فرض کنیم ک وزن این ۵ عامل هم یکسان باشه. کاری ک انجینها در این شرایط انجام میدن اینه ک تمام این عوامل رو با هم جمع جبری کرده و در نهایت، روی خروجی خودشون، برای سفید، یک "برتری جزئی" نشون میدن.

ارزیابی انسانها از پوزیسیونهای شطرنج کمابیش ب همین صورته و در واقع جنبه کیفی داره. یعنی بهتره بگم ک ارزیابی کیفی، قسمتی بسیار بسیار مهم از آنالیز هر پوزیسیونه. هر انسانی در هنگام آنالیز پوزیسیون، در وهله اول ب متریال دو طرف نگاه میکنه و بعد بلافاصله ب ارزیابی کیفی از پوزیسیون میپردازه. میبینید ک در هنگام انجام این کار، کمّیت و اعداد و ارقام ب کار نمیاد.

اما انجینها قطعا قادر نیستن ک پوزیسیونها رو ب این صورتی ک گفته شد بررسی کنن. از اونجا ک اونها نمیتونن مثلا برتری دوفیل رو "بفهمن" پس ضرورت داره ک ب نحوی از انحاء، برتری دوفیل رو ک یک مفهوم کیفی هست، ب صورت کمّی براشون تعریف کنیم تا قادر ب ارزیابی پوزیسیون باشن و بتونن موقع ارزیابی، این عامل رو ب حساب بیارن. دشواری کار هم دقیقا در همینجاست و اگر انجین قادر ب درک این عوامل نباشه وضعیت مضحکی پیش میاد. ب چ صورت؟

همه در جریانید ک انجینهای اولیه ب شدت متریالیست بودن. متریالیست بودن ب زبان ساده ب این معنیه ک تا همین دهه ۹۰، مهندسای علوم کامپیوتری هنوز نتونسته بودن راهی پیدا کنن ک فاکتورهای کیفی پوزیسیون مثل امنیت شاه یا ساختار پیاده‌ای یا در اختیار داشتن مرکز و... رو برای انجین تعریف کنن. تنها چیزی ک برای این انجینها تعریف شده بود همون جدول متریال بود ک همون روز اولی ک ماها شطرنج یادگرفتیم بهمون یاد دادن. یعنی برای انجین اینجوری برنامه‌ریزی شده بود ک اسب و فیل رو مثلا ۳ پیاده و رخ رو ۵ پیاده و وزیر رو ۹ پیاده ب حساب بیاره. ب همین خاطر، انجینهای اولیه، در مقابل فاکتورها و عوامل پوزیسیونی کاملا "کور" بودن و هر کسی قادر بود یک پیاده ب اونها تقدیم کنه و در ازاش فرضا یکی دو ستون باز علیه قلعه انجین بدست بیاره و برنامه رو خرد و خمیر کنه.

از زمان "حماقت" انجینها اما مدت مدیدیست ک گذشته و اونها هم تقریبا مثل انسانها، برای آنالیز یک پوزیسیون، (علاوه بر ارزش کمّی مهره‌ها) تک‌تک عوامل کیفی پوزیسیون رو هم ب حساب میارن.

اما انجینها ب چ صورت مفاهیم کیفی رو ب مقادیر کمّی تبدیل میکنن؟؟ قسمت مهم و جالب ماجرا همین جاست.

ادامه دارد....



@modernchessiran

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بودی.
اگر روزی تهدیتت کردند، بدان در برابرت ناتوانند.
اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند، بدان با تو بودن لیاقت میخواهد.
۱۷-مهر-۹۷ ۱۲:۴۶ صبح
وبسایت جستجو پاسخ
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آنلاین
ارسال‌ها: 1,297
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج
سپاس ها : 813
سپاس شده 988 بار در 467 ارسال

سطح: 31
اعتبار: 452 / 754
مهارت: 432 / 13,123
تجربه: 16 / 100

ارسال: #3
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
تبدیل فاکتورهای کیفی به کمی:

احتمالا تا حالا موقع کار با انجینها متوجه شده‌اید ک تا زمانیکه ارزیابی اونها از پوزیسیون، زیر ۲۵صدم یا ۳۰ صدم واحد پیاده باشه، کماکان پوزیسیون رو متعادل ارزیابی میکنن ولی بالاتر از این آستانه رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیرن. بسته ب مدل انجین ک فریتز باشه یا کومودو یا هودینی یا استاکفیش یا...اعداد مختلفی ب عنوان "آستانه تعادل" ب کار میره ولی در اکثر موارد، انجینها از همین دو عدد ۰.۲۵ یا ۰.۳۰ استفاده میکنن.

سوال اینجاست ک این دو عدد از کجا اومده؟
پاسخ بسیار سادس: قرارداد! این اعداد، قراردادی هستن!

هر انجینی برای خودش ی تیم ارزیاب پوزیسیونی داره ک اگر اون تیم ب قول معروف بخواد خیییلی مو رو از ماست بکشه و کوچکترین برتریها رو هم ب حساب بیاره، عدد ۰.۲۵ رو در نظر میگیره(در واقع، یک چهارمِ ۱ پیاده رو ب عنوان برتری جزیی در نظر میگیره) ولی اگر اون تیم ارزیاب، عملگراتر باشه عدد ۰.۳۰ رو ب عنوان آستانه برتری جزئی قرارداد کرده و برای انجین خودش تعریف میکنه.

ب همین صورت، عددی ک انجینها برای برتری واضح در نظر میگیرن از ۰.۷۰ یا ۰.۷۵ شروع میشه و تا حدود ۱.۵ یا ۱.۶ ادامه پیدا میکنه، و بیشتر ازین حد رو هم انجینها ب عنوان برتری برنده یا قاطع در نظر میگیرن.

البته ذکر یک نکته ضروریه. این درسته ک همه این اعداد، قراردادی هستن اما از هیچ ب وجود نیومدن و "منطقی" پشت اونهاست. ب پوزیسیون زیر نگاه کنید

[تصویر:  attachment.php?aid=798]

در پوزیسیون بالا، این درسته ک سفید بر طبق جدول متریال، ۱ واحد کامل جلوه اما نتیجه پوزیسیون اصلا مشخص نیست. همه با این آخربازی تئوریک آشنایی دارید و میدونید ک نتیجه بازی کاملا بستگی ب نوبت حرکت داره. اگر نوبت با سفید باشه بلافاصله با Kd6 تقابل ( ک نوعی برتری پوزیسیونی ب حساب میاد) میگیره و میبره اما اگر نوبت با سیاه باشه با Ke7 تقابل میگیره و مساوی میکنه.

همه تیم‌های ارزیاب متوجه این نکته هستن ک در خیلی از مواقع، ۱ واحد برتری، یا ب عبارتی ۱ پیاده، اصلا برای تضمین برد کافی نیست بلکه

حتما حتما حتما لازم و ضروریه ک علاوه بر اون ۱ واحد برتری یا یک پیاده، فاکتورِ برتری‌بخشِ دیگه‌ای یا ب عبارتی یک برتری پوزیسیونی دیگه هم در کار باشه تا بشه اون پوزیسیون رو ۱۰۰ درصد برنده محسوب کرد. مثلا در پوزیسیون بالا، سفید برای بردن بازی، هم ۱ واحد برتریش رو لازم داره و هم حتما باید برتری دیگه‌ای ( در مثال ما تقابل) رو هم داشته باشه.

ب عبارت ساده‌تر برای اینکه بشه پوزیسیون رو قطعا برنده محسوب کرد، ۱ واحد برتری، اصلا کافی و مطمئن نیست بلکه باید شرایط زیر در پوزیسیون حکمفرما باشه:

۱واحد برتری ( یا ب عبارتی ۱ پیاده اضافه)+ حدود نیم واحد برتری از نوعی دیگه= پوزیسیون برنده

متوجه هستید ک این برتری دوم رو اصلا نباید دست کم گرفت ( و از ۰.۳۰ هم بالاتر ولی از ۰.۷۰ هم کمتره) و بدونِ اون، امکان داره ک حریف با دفاع دقیق ب مساوی برسه.
ب بیانی دیگه برای اینکه یک پوزیسیون، قطعا برنده ب حساب بیاد( بدین معنی ک حریف نتونه حتی با بهترین دفاع، مساوی بگیره) بازیکن ن تنها قطعا ب ۱ واحد برتری یا یک پیاده اضافه احتیاج داره، بلکه بایستی ب نحوی از انحاء، برتریهای دیگه‌ای ک اندازه‌اش (ب زبان انجینها) بین برتری جزئی و واضحه(یعنی حدود نیم واحد پیاده) رو هم ب اندوخته‌های خودش اضافه کنه.

✔️امیدوارم خواننده محترم یک موقع گمان نکنه ک این نکاتی ک گفتم فقط مربوط ب انجینهاست. ن، ب هیچوجه! اینها منطقِ خود شطرنجه. منطقی ک صرفا ب زبان کامپیوتر ترجمه شده. چ بسیار بازیکنانی ک ب صِرف اینکه مثلا ساختار پیاده‌ای حریفشون فقط دارای ۱ پیاده دوبل بوده، گمان میکردن ک برنده هستن ولی علی‌رغم برتری، در واقع پوزیسیون هنوز در دامنه مساوی قرار داشته! و اگر پوزیسیون رو درست ارزیابی کنیم متوجه میشیم ک این بازیکن فقط و فقط مثلا ۰.۴۰ برتری داشته. چ بسیار بازیکنانی ک با این طرز فکر غلط، پوزیسیونهای خوب زیادی رو از دست دادن. همینطور ک الان دیدیم حتی ۱ پیاده کامل هم تضمین‌کننده قطعیِ برد نیست چ برسه ب برتری جزئی‌ای ازین دست!

با این دو مقدمه تئوریک (مطلب اول کانال و این مطلب) دیگه وقتش رسیده ک ب موضوع بحثمون یعنی نحوه ارزیابی انجینها از پوزیسیون بپردازیم...

در پستهای بعدی با مثالهای عملی(پوزیسیونهای واقعی) ب شما نشون خواهیم داد ک انجینها ب چ صورت، فرضا یک پوزیسیون رو ۰.۲۹+ یا ۱.۵۸+ ارزیابی میکنن و این اعداد ک روی خروجی خودشون ب ما نشون میدن از کجا میاد.

ادامه دارد....




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بودی.
اگر روزی تهدیتت کردند، بدان در برابرت ناتوانند.
اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند، بدان با تو بودن لیاقت میخواهد.
۱۷-مهر-۹۷ ۱۲:۴۹ صبح
وبسایت جستجو پاسخ
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آنلاین
ارسال‌ها: 1,297
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج
سپاس ها : 813
سپاس شده 988 بار در 467 ارسال

سطح: 31
اعتبار: 452 / 754
مهارت: 432 / 13,123
تجربه: 16 / 100

ارسال: #4
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجینها و کمّی کردن فاکتورهای کیفی!


میدونید ک فاکتورهایی ک ما انسانها برای ارزیابی پوزیسیونهای شطرنج ب کار میبریم شامل موارد زیره:

۱. متریال
۲. وجود تهدیدهای پوزیسیونی یا تاکتیکی
۳. امنیت شاهها
۴. خطوط باز
۵. ساختار پیاده‌ای
۶. مرکز و فضا
۷. تحرک سوارها


همه تیمهای ارزیابِ پوزیسیونیِ انجینها هم کمابیش از همین فاکتورها استفاده میکنن و اونها رو در جدولها، الگوریتمها و فرمولهای بسیار پیچیده و خاصی، برای انجینشون تعریف میکنن.

ما در طی این مباحث وارد بررسی اون الگوریتمها و...نخواهیم شد ب این علت ک از هدف کارمون خیلی دور میشیم. هدف ما خیلی عملی‌تره و قصد داریم شطرنج خودمون رو بهبود بدیم ن اینکه در باتلاقِ مسائل تئوریک و الگوریتمهای ریاضی غرق بشیم.


خب...دیگه وقتش رسیده ک بریم سراغ مسائل عملی. از ارزیابی و کمّی کردنِ پوزیسیونهای نسبتا ساده شروع خواهیم کرد تا برسیم ب پوزیسیونهای بسیار پیچیده و حتی وحشی. خودمون ب فاکتورهای کیفی موجود در پوزیسیونها نمره خواهیم داد و در اخر، نتیجه خودمون رو با ارزیابی انجینها مقایسه خواهیم کرد.

✔️✔️✔️ اگر مباحث ما رو تا اینجا با دقت دنبال کرده باشید، بهتون قول میدم ک از شباهت بین عددی ک خودمون بدست خواهیم آورد با عددی ک انجین ب ما نشون میده، کاملا حیرتزده بشید!!!


ب پوزیسیون زیر نگاه کنید. میخوایم با منطق انجینها این پوزیسیون رو ارزیابی کنیم و بهش عدد بدیم.


[تصویر:  attachment.php?aid=799]
سرگیسیان-برگادزه
شیکاگو ۲۰۱۴
نوبت با سفید
سرگیسیان در دنیای شطرنج، بیشتر ب خاطر اینکه دستیار آرونیان هست، مشهوره اما خودش هم بازیکن بسیار نیرومندیه و اوج ریتینگش حدود ۲۷۰۰ بوده
.



بیایید طبق فاکتورهای هفتگانه‌ای ک الان بهش اشاره کردیم، این پوزیسیون رو ارزیابی کنیم. اما قبل از اون باید دو تا چیز رو از الان برای همیشه بین خودمون قرارداد کنیم:


✔️۱. ما ازین ب بعد در این کانال، آستانه برتری جزئی رو ۰.۳۰، آستانه برتری واضح رو ۰.۷۵ و آستانه برتری برنده رو ۱.۵ واحد پیاده در نظر خواهیم گرفت.

✔️۲. ما در این کانال، برای یکسان شدن و استاندارد شدنِ مباحثمون، فقط از دو انجین کومودو و استاکفیش (ب تناسب موقعیت، یا از اولی یا از دومی یا هر دو) استفاده خواهیم کرد. البته استفاده ازین دو انجین، ۱ دلیل عملی هم داره: مطالعات و تجربه من با این دو تا انجین بیشتر بوده و با الگوریتمهای محاسباتی و ارزیابیشون بیشتر آشنا هستم. البته ی مساله دیگه هم هست:
این دو انجین، همیشه جزو ۵ انجین برتر دنیا هستن و دقت و قدرت واقعا بالایی دارن.


خب با این حساب

۱. از نظر متریال، سفید ۱+ واحد پیاده از سیاه جلوه.

۲. هیچ بازیکنی تهدیدهای خطرناک تاکتیکی نداره، اما سیاه میتونه علیه پیاده‌های e2 و b2 سفید اعمال فشار کنه، هر چند ک ب راحتی قادر ب گرفتن اونها نخواهد بود(اگر اساسا گرفتنی در کار باشه). خب ب نظرتون ب این فشار و ابتکارعمل سیاه چ نمره‌ای بدیم؟ آیا ب نظرتون این فشار ب اندازه‌ای هست ک بخوایم براش ب اندازه ی برتری جزئی ارزش قائل بشیم و عددی از ۰.۳۰ تا ۰.۷۵ بهش اختصاص بدیم؟

ی کم فکر کنید. حد بالاییِ برتری جزیی یعنی ۰.۷۵ قطعا برای ی همچین فشاری ک قابل دفاع هم هست، خیلی زیاده، حتی شاید ۰.۳۰ هم زیاد باشه، چون سیاه فقط فشار داره و ن یک برتری دندونگیر. حتی ب لحاظ تئوریک، میدونیم ک اینجور ابتکار عمل‌ها رو میشه در میان‌مدت یا درازمدت، با دفاع درست و منطقی خنثی کرد. ب هر حال ب نظر میاد ک اگر بخوایم فشار سیاه رو دست کم بگیریم عدد ۰.۲۰ مناسبه ولی اگر کسی بخواد دست بالا هم بگیره هیچ ایرادی نداره و میشه ۰.۳۰ رو هم در نظر گرفت.

✔️نکته:
گمون نکنید ک اینجور نمره‌دادنهای ما، غیردقیقه و سیستمها یا روشهای جادویی وجود داره ک یک "عدد درست و قطعی" رو ب ما عَرضه میکنه. ن، ب هیچ وجه.
شما حتی اگر همین پوزیسیون واحد رو ب انجینهای کومودو، استاکفیش، هودینی و فریتز بدید، ۴ تا عدد متفاوت (ولی البته نزدیک ب هم) بهتون خواهند داد. هر انجینی برای خودش یک سری جدولهای ارزیابی پوزیسیونی داره ک با انجینهای دیگه، مقداری متفاوته.

خب برگردیم سراغ کار خودمون. حالا باید چکار کرد؟ ۰.۲۰ رو در نظر بگیریم یا ۰.۳۰ رو؟؟

✔️پاسخ:
هیچکدوم! بلکه میانگین اونها رو ک میشه ۰.۲۵ در نظر میگیریم.

✔️✔️✔️اگر این نحوه نمره‌دادن من، براتون ی مقدار نامانوس و غریب یا حتی غیرقابل فهمه، ب هیچ وجه نگران نباشید و ناامید هم نشید. حوصله کنید و صرفا بحث رو پا ب پای من بیاید. روش کار، کم‌کم دستتون میاد و خودتون هم خواهید تونست همین نمره‌گذاریها رو انجام بدید...

۳. امنیت شاهها کمابیش یکسانه. درسته ک پیاده‌های جناح شاه سفید از جای اولیه خودشون یک مقدار جابجا شدن اما اولا جناح شاه سفید دارای ۴ پیاده است ک برای شاه سفید، پوشش خوبی رو فراهم کرده و ثانیا تعداد سوارهای روی صفحه، کمتر از اونیه ک با وضعیت فعلی، بشه ب شاهها مستقیما حمله کرد.
پس این یک فاکتور هیچ.

۴. در مورد خطوط باز باید بگیم ک سیاه ستونهای a و b و e رو برای رخ و وزیرش در اختیار داره. شاید بگید ما در بحث تهدیدها ک این فاکتور رو ب حساب آوردیم، آیا باید دوباره اون رو لحاظ کنیم؟
جواب ی بله محکم و بلنده. سیاه از طریق این ۳ ستون، هم تهدیداتی علیه پیاده‌های سفید ایجاد کرده و میکنه و هم نفسِ در اختیارداشتنِ این خطوط باز، براش مزیت محسوب میشه، مثلا در اختیار داشتن این ۳ ستون، قدرت مانور و بُردِ سوارهاش رو زیاد کرده. اوکی؟

خب کارمون رو ادامه میدیم.
اینجا هم ب نظر میاد ک همون ۰.۲۵ مناسب باشه اما چون پیاده d سیاه، فیل سیاه رو مسدود کرده، ی ۰.۱۵ از این نمره کم میکنیم.
پس نتیجه خطوط باز، میشه ۰.۱۰+ ب نفع سیاه


ادامه دارد....



فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بودی.
اگر روزی تهدیتت کردند، بدان در برابرت ناتوانند.
اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند، بدان با تو بودن لیاقت میخواهد.
۱۹-مهر-۹۷ ۱۲:۴۶ صبح
وبسایت جستجو پاسخ
مدیر کل سایت


مدیر کل سایت

وضعيت : آنلاین
ارسال‌ها: 1,297
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 127
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
بیش از 10 سال
گشايش مورد علاقه
b4
ریتينگ
1752
محل سکونت
کرمانشاه
دلنوشته من انجمن شطرنج ایران،نخستین انجمن تخصصی شطرنج
سپاس ها : 813
سپاس شده 988 بار در 467 ارسال

سطح: 31
اعتبار: 452 / 754
مهارت: 432 / 13,123
تجربه: 16 / 100

ارسال: #5
RE: بررسی نحوه ارزیابی پوزیسیون توسط انجین ها و الگوریتم مورد استفاده آن ها
رسیدیم ب آخرین و جالبترین قسمت آموزشمون


۵. ساختار پیاده‌ای دو طرف کمابیش متعادله، سفید ۱ پیاده عقب‌مونده توی e2 داره ک تحت فشاره، و سیاه هم پیاده d4 رو داره ک قادر ب پیشروی نیست.

۶. مرکز و فضا.
در اختیار داشتن یا نداشتن مرکز، توی این پوزیسیون نقش زیادی ایفا نمیکنه چون اهداف مورد حمله سوارها، در جاهای دیگه‌ای از صفحه متمرکزه و سوارها برای مانور، نیازی ب پایگاههای مرکزی ندارن. همونطور ک در جریان هستید، سوارهای سنگین و فیلها(بر خلاف اسبها) برای فعالیت، نیاز چندانی ب پشتیبانی پیاده‌ها ندارن.
در مورد فضا هم پوزیسیون کمابیش متعادله.

۷. تحرک سوارها
رخ سفید فعلا اندکی محدوده ولی میتونه طی چند حرکت آزادتر بشه و البته فیل سیاه هم بلوکه است. با این حساب ازین نظر هم وضع دو طرف کمابیش یکسانه.

خب حالا میرسیم ب قسمت اصلی کارمون. وقت اون رسیده ک مزیتهایی ک برای سفید و سیاه برشمردیم و ب صورت کمّی نوشتیم، محاسبه کنیم.

برتریهای سفید:
۱+ پیاده

برتریهای سیاه:
۰.۲۵ ک از تهدید ب دست آورد + ۰.۱۰ خطوط باز= ۰.۳۵+


حالا باید این اعداد رو از هم کم کنیم.
۱ - ۰.۳۵ = +۰.۶۵

یعنی طبق ارزیابی ما، سفید ۰.۶۵ واحد پیاده از سیاه جلو هست. طبق مطالبی ک قبلا یاد گرفتیم، این میزان برتری، برتری جزئی‌ای محسوب میشه ک البته فقط ی مقدارِ خیلی کم، یعنی حدود ۱ دهم از برتری واضح، پایینتره.


✔️✔️✔️حالا میرسیم ب قسمت جالب و هیجان‌انگیز کارمون ک اساسا هدف من از کل این آموزش، رسیدن ب این نقطه بوده...یعنی مقایسه محاسبات خودمون، با محاسبات معتبرترین انجینها.

ب عکس زیر نگاه کنید
[تصویر:  attachment.php?aid=800]

ارزیابی ما ازین پوزیسیون ۰.۶۵+ واحد پیاده بود. توی عکس بالا میتونید ارزیابی استاکفیش رو هم با عمق ۲۴ حرکت(ک عمق بسیار بسیار خوبی هم هست) ملاحظه بفرمایید:
۰.۶۶+ واحد پیاده!!!!

یعنی محاسبات ما با انجین استاکفیش هیچ تفاوتی نداره!!!

[تصویر:  attachment.php?aid=801]

در عکس بالا هم ملاحظه میفرمایید ک در عمق ۲۵ حرکت، استاکفیش عدد ۰.۷۲+ رو نشون میده ک فقط و فقط ۰.۰۷ واحد پیاده با محاسبات ما تفاوت داره!!!

حالا بیاید نتیجه ارزیابی خودمون رو با کومودو مقایسه کنیم:

[تصویر:  attachment.php?aid=802]

اینم ارزیابی کومودو در عمق ۱۷.
البته اینو بگم ک کومودو نسبت ب مابقی انجینها یک مقدار کندتره اما درک و ارزیابی پوزیسیونیش از همون عمق ۱۷ و ۱۸ حرکت ب بالا، خیلی شبیه ب ارزیابی عمق ۲۵ ب بالایِ مابقی انجینهاست و ب همین دلیل، ارزیابی عمق ۱۷ کومودو کاملا قابل اتکا و صحیحه.

میبینید ک کومودو هم پوزیسیون رو ۰.۶۰+ واحد پیاده ب نفع سفید ارزیابی میکنه و هیچ اختلاف معناداری با ارزیابی ما نداره.

البته این پوزیسیون نسبتا ساده بود و برای شروع کار ما مناسب.


مرحله بعدی کار ما اینه ک پوزیسیونهای دشوارتر رو ارزیابی کنیم. البته اگر تا اینجا، مطالب رو با دقت دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد ک ارزیابی وحشی‌ترین پوزیسیونها هم در اصول هیچ تفاوتی با این مثال ساده ما نداره.


اون آموزش رو هم ک تموم کنیم، آموزش بعدی ما اینه ک ببینیم این ارزیابیهای ما ک با دقت ی انجین انجام میشه، چ فوایدی داره و در عمل ب چ کار میاد؟
مهمترین فایده این ارزیابیها اینه ک ما رو قادر میکنه ک طرح و حرکات درست و بسیار دقیق رو پیدا کنیم و بتونیم بدون اینکه کنترل پوزیسیون رو از دست بدیم، برتریهای خودمون رو ب برد برسونیم.


با ما همراه باشید و دوستان خودتون رو هم ب "شطرنج مدرن" فرا بخونید.




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
           

در صورت مفید بودن پست از دکمه [تصویر:  postbit_thx.gif] استفاده کنید.

اگر روزی دشمن پیدا کردی، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بودی.
اگر روزی تهدیتت کردند، بدان در برابرت ناتوانند.
اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند، بدان با تو بودن لیاقت میخواهد.
۱۹-مهر-۹۷ ۱۲:۵۳ صبح
وبسایت جستجو پاسخ


چه کسانی کسی از این موضوع دیدن کردن
3 کاربردرحال خواندن این موضوع:
Admin (۱۹-مهر-۹۷, ۰۱:۱۰ صبح)، saeed64 (۱۷-مهر-۹۷, ۱۲:۵۵ صبح)، mostafa60 (۱۹-مهر-۹۷, ۰۱:۰۷ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

راه های تماس با ما

irchess.ir [at] gmail [dot] com
@Kingofcheat
انجمن شطرنج ایران در تلگرام