انجمن شطرنج ایران Iranian Chess Forum

نخستین و بزرگترین انجمن شطرنج در ایران

شطرنج,کتاب,اخبار,مقاله,فیلم آموزشی,بزرگان شطرنج

شطرنج

انجمن شطرنج ایران
شطرنج
مهمان گرامی خوش آمدید! لطفا برای استفاده از امکانات انجمن   وارد شوید یا ثبت نام کنید
استایلر





بستن




ایران سی اف سی
↓فروشگاه شطرنج رستمی،بزرگترین فروشگاه شطرنج↓


مقالات داوری
زمان کنونی: ۳-مهر-۹۶, ۰۸:۴۰ صبح
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: nedabani
آخرین ارسال: mohammadi
پاسخ ها 7
بازدید 7796

مقالات داوری
نویسنده پیام
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #1
مقالات داوری

اختیارات سرداور





[تصویر:  attachment.php?aid=75]



در مسابقات شطرنج جشنواره سراسری بانوان مرداد ۱۳۸۹ در شهرستان اراک ٬در دور سوم استاد فیده شهره بیات ٬در برابر درسا درخشانی قرار گرفت.هر دو بازیکن در دور قبل با مهره ی سیاه بازی کرده بودند.با توجه به اینکه شماره خانم بیات ۴ و شماره خانم درخشانی ۲۰ بوده است ٬انتظار می رفت که تناوب رنگ به شماره کمتر داده شود .ولی ….
پس از قرعه کشی برای دور سوم معلوم شد که سیستم رنگ سفید را به درسا درخشانی با شماره ۲۰ داده است.قبل از شروع دور سوم ٬همزمان با درخواست خانم شهره بیات ٬برای اطلاع از چگونگی اختصاص رنگ در این دور ٬موضوع از طرف تیم داوری مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید که هر دو بازیکن ٬در دور اول با مهره ی سفید و در دور دوم بامهره ی سیاه بازی کرده اند.با این تفاوت که درسا درخشانی در دور اول حریف نداشته و سیستم وی را بی رنگ محاسبه کرده است .در واقع درسا یک رنگ سفید طلبکار شده است . و در اولین فرصت ٬ یعنی دور سوم ٬طلب وی را پس داده و مهره ی سفید را به درخشانی داده است.البته در نرم افزار سویس بنا به مقتضیات جدول ٬اختصاص رنگ در موارد مشابه تا حدود زیادی به فاکتورهای دیگر نیز بستگی دارد .مثلا ممکن است که بنا به وضعیت جدول دور اول و دوم رنگ درسا درخشانی را سیاه محاسبه کرده و به اجبار به وی در دور سوم رنگ سفید دهد.اما نکته ی اساسی این بحث اینجاست که :
وظیفه سرداور در چنین شرایطی چیست؟آیا سرداور می تواند این قرعه کشی را نپذیرد ؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که اختیارات سرداور بسیار وسیع است .سرداور می تواند خروجی قرعه کشی کامپیوتر را نپذیرد و برای جلوگیری از تکرار رنگ بازیکنان می تواند بازیکنان را جابجا کند.این از اختیارات قانونی سرداور مسابقه است .و البته در گزارش پایانی خود بایداین موارد را در گزارش کتبی خود به فدراسیون شطرنج اعلام دارد تا در ارسال نتایج به فیده لحاظ شود.
خوشبختانه بازی مساوی به پایان رسید و اگر…….




+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
==================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------



منبع :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۸:۵۱ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۸:۳۷ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #2
RE: مقالات داوری





پاسخ بزرگان داوری ایران به سوالات موبایل، موبایل، موبایل……




[تصویر:  attachment.php?aid=76]





استاد حسینقلی سالور :

ماده ۱۲-۳(ب): “بدون اجازه داور، بازیکن مجاز به داشتن تلفن همراه یا دیگر وسایل الکترونیکی نیست، مگر آنکه کاملا خاموش باشند. …….
ما اجازه نداریم وارد حریم شخصی افراد شویم، قانون بسیار روشن است؛ داوری که در آغاز بازی اجازه داشتن موبایل خاموش را به بازیکن داده است نمی تواند برخلاف آن عمل نماید. اگر بر داور ثابت شود که موبایل خاموش بوده، تفحص موضوع بی مورد است.
…………………………………………………………….

استاد علیرضا مظفری(مسئول کمیته داوران فدراسیون ):

ماده ۱۳-۲: “داور باید در جهت مصالح عالیه مسابقات عمل کند. باید مطمئن باشد که محیط مسابقه مطلوب است و بازیکنان آشفته نمی شوند. باید بر جریان مسابقه نظارت کند.”

داور نباید اقدامی مرتکب شود که آرامش بازیکن و نیز محل مسابقه را برهم زند. جستجو در حریم خصوصی بازیکن مجاز نیست. اگر بازیکن اقدام به رویارویی با داور می کرد قطعا وجهه و شخصیت داور محترم مسابقه به صورت جدی خدشه دار می شد و این به صلاح هیچ داوری نیست.
……………………………………………………………

استاد فریدون اسکندری (مسئول کمیته مسابقات فدراسیون شطرنج):

در هیچ کجای کتابچه قوانین شطرنج به داور چنین اجازه ای داده نشده است که در وسایل خصوصی بازیکن جستجو کند. داور می تواند در ابتدای بازی در خصوص همراه آوردن موبایل به محوطه بازی – حتی در حالت خاموش – مقرراتی وضع نماید اما اجازه وارد شدن به مرزهای خصوصی بازیکنان را ندارد. لازم است خاطره ای را که در خصوص عرایض فوق می باشد نقل نمایم؛ در مسابقات آسیایی دختران بر روی یکی از میزهای بالا یک بازی بین شطرنجبازانی از هند و قطر در جریان بود، بازیکن هندی در صورت برد یا حتی تساوی قهرمان آسیا می شد، ناگهان از کیف او صدای زنگ موبایل به گوش رسید، طوری که به هیچ وجه قابل انکار نبود. چشم را بر اشکهای شطرنج باز ۱۳ ساله بستم و برای او باخت منظور نمودم. تفاوت ظریف این داستان با مورد مذکور در این است که موبایل شطرنج باز هندی به صورت آشکار و انکارناپذیری به صدا درآمده بود، در حالی که در مورد فوق موبایل خاموش بوده است…
=========================================================
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




منبع :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۸:۵۴ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۸:۴۰ عصر
جستجو پاسخ
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #3
RE: مقالات داوری

نحوه برگزاری مسابقه های شطرنج به روش سوئیسی (دستی)



می دانیم که مسابقات شطرنج بیش از سایر رشته ها نیاز به زمان دارد.و انجام مسابقه های دوره ای شطرنج هنگامی که تعداد زیادی داوطلب وجود دارد تقریبا عملی نیست.روش های یک حذفی و دو حذفی نیز در شطرنج نمی تواند مورد قبول باشد.به دلایل فوق الذکر از قریب به ۴۰ سال پیش روش خاصی در برگزاری مسابقه های شطرنج چه به صورت تیمی و چه انفرادی معمول گشته که آن را روش سوئیسی می نامند.،


مشخصات کلی این روش به شرح ذیل می باشد.
۱-کلیه شرکت کنندگان در یک جدول بازی می کنند.
۲-هیچ بازیکنی به علت شکست در مسابقه حذف نمی شود.
۳-دو بازیکن بیش از یک بار در مقابل هم قرار نخواهند گرفت.
۴-در هر دور از مسابقه ها تا حد امکان بازیکنانی با یکدیگر روبرو خواهند شد…که دارای امتیاز مساوی باشند.
۵-تعیین رنگ مهره بازیکنان تابع مقررات ویژه ای است که به این ترتیب که عامل شانس در آن دخالت بسیار کمی دارد.

آنچه ذکر شد قوانین عام این روش از مسابه هاست .هر چند روش مزبور دقت عمل مسابقه های دوره ای را ندارد ولی در صورت تعیین تعداد کافی برای دورهای مسابقه می توان به نتیجه ای نسبتا منطقی دست یافت.همینجا توضیح دهیم که امروزه در دنیا بازیکنان شطرنج دارای درجه ملی و یا بین المللی می باشند و مدیر مسابقات با توجه به درجه بازیکنان شرکت کننده ترتیب تعیین حریف هر بازیکن را می دهد.به این ترتیب احتمال برخورد بازیکنان قویتر در آغاز مسابقه ها با یکدیگر کم و از دست دادن شانس مفهومی پیدا نمی کند.

چگونگی تعیین حریفان
الف-در صورتی که بازیکنان درجه بندی شده باشند تمام بازیکنان به ترتیب درجه ای که دارند از شماره یک (قوی ترین بازیکن یا دارنده بالاترین درجه)تا آخر در جدول قرار می گیرند.
ب-در صورت عدم درجه بندی برای بازیکنان، مدیر مسابقه ها می تواند بازیکنان با سابقه و با سابقه را (با توجه به ضوابطی که در اختیار دارد )درجه بندی نموده و به ترتیب از شماره یک الی آخر در جدول قرار دهد.
ج-در صورت عدم شناخت بازیکنان یا هم سطح بودن شرکت کننده ها می توان آنها را از طریق قرعه کشی در جدول قرار داد.توضیح اینکه حتی اگر مدیر مسابقه ها چند نفر را قوی تر از دیگران تشخیص دهد، می تواند آنها را نخست در جدول به ترتیب قدرت قرار داده و سپس برای بقیه از قرعه کشی استفاده نماید.
د-چگونگی تعیین حریف برای هر دور:به منظور آسان شدن امر تعیین حریف برای هر بازیکن در هر دور از کارت مخصوصی استفاده می شود.شکل زیر نمونه ای از کارت مخصوص برگزاری مسابقه ها به روش سوئیسی را نشان می دهد:


[تصویر:  dsc03159uyui566.jpg]

همانطور که ملاحظه می کنید در این کارت همه جزئیات مربوط به هر دور اعم از رنگ مهره ،نام و شماره حریف، نتیجه هر دور و جمع امتیازات بازیکن در هر دور نشان داده می شود.



چگونگی تعیین حریف در دور اول
در صورتی که تعداد شرکت کنندگان زوج باشد، طبیعتا هر بازیکن حریفی خواهد داشت .ولی در صورتی که تعداد شرکت کنندگان فرد باشد، یکی از بازیکنان لاجرم استراحت خواهد نمود و برای این استراحت یک امتیاز پاداش می گیرد.
۱-همیشه بازیکنی که آخرین شماره را دارد استراحت می گیرد.
۲-هیچ بازیکنی نمی تواند در طول مسابقه دو بار استراحت داشته باشد.
به این ترتیب اگر ۶۵ شرکت کننده داشته باشیم شماره ۶۵ در دور اول استراحت دارد.جلوی نام حریف قید می کنیم: استراحت.
نحوه عمل برای ۶۴ نفر باقیمانده و در جدول زوج به شرح ذیل است:
۱-تمام کارتهای بازیکنان را به ترتیب شماره کنار هم قرار می دهیم.
۲-نیمی از کارتها را جدا می کنیم.(در حالت فوق ۳۲ کارت را)
۳-به ترتیب شماره از بالا تا پایین یک با نصف بعلاوه یک، دو با نصف بعلاوه دو….الی آخر را روبروی هم قرار می دهیم.در مثال فوق الذکر ۱ با ۳۳، ۲ با ۳۴، ۳ با ۳۵ ….و ۳۲ با۶۴



تعیین رنگ مهره
در دور اول مسابقات رنگ مهره بازیکنان با قرعه کشی تعیین می شود. به این ترتیب که مدیر مسابقات دو نفر اول جدول را فرا می خواند و برای آنها به قید قرعه رنگ مهره را تعیین می کند.در صورتی که شماره یک سیاه و دو سفید داشته باشد کلیه بازیکنان فرد نیمه بالای جدول در مثال فوق (۱-۳-۵-۷-….تا ۳۱)بامهره سیاه و شماره های زوج بالای جدول با مهره سفید بازی خواهند کرد (۲-۴-۶-۸-…تا ۳۲ )و عکس آن نیز صادق است یعنی ممکن است که شماره های فرد بالای جدول صاحب رنگ سفید و شماره های زوج با سیاه بازی کنند.
پس از تعیین رنگ مهره برای هر بازیکن در محل مخصوص رنگ مهره هر دور، آن را برای او مشخص می نماییم.در پایان دور اول برای برد یک امتیاز، برای مساوی نیم امتیاز و برای باخت صفر امتیاز درنظر می گیریم و در محل نتیجه بازی منظور می داریم.



تعیین حریفان در دور دوم

برای تعیین حریفان در دورهای بعد،نخست با توجه به امتیازات حاصله کارت های بازیکنان هم امتیاز را جدا می کنیم.در پایان دور اول می توانیم سه گروه کارت داشته باشیم :
۱- یک امتیازی ها
۲-نیم امتیازی ها
۳-صفر امتیازی ها
۱-در مورد یک امتیازی ها

نخست انها را به ترتیب شماره پشت سر هم مرتب می کنیم.آنگاه مانند دور اول عمل نموده و نیمه اول بازیکنان را به همان ترتیب دور با نیمه دوم روبرو می کنیم.
نکات مهم در این دور که می توانند پرسش برانگیز باشند:
الف-در مورد رنگ مهره :در صورتی که دو حریف در دور قبل رنگ مهره ای متفاوت داشته اند چه باید کرد؟

در این حالت به سادگی رنگ مهره طرفین عوض می شود یعنی کسی که سیاه داشته باشد با سفید و کسی که سیاه داشته با مهره سیاه بازی می کند.
ب-در صورتی که هر دو حریف رنگ مهره شان یکی بوده چه باید کرد؟
تا چند سال قبل ارجحیت در تعیین حریف شماره و میزان قدرت آنها بود(بدیهی است که هم امتیاز بودن در مرحله اول اهمیت قرار دارد)اما امروز سعی می شود جز در موارد لزوم از دادن یک رنگ مهره مشخص در دو دور متوالی خود داری شود.نحوه کلی و مطلوب آن است که در صورتی که ممکن باشد به شرح ذیل عمل نمود.
پس از تقسیم بازیکنان هم امتیاز به دو گروه (به ترتیب شماره)در صورتی که عملی باشد با پس و پیش کردن کارتهای گروهی که شماره های بزرگتر را دارا می باشد در رنگ مهره بازیکنان هماهنگی ایجاد کرد.فرض کنیم هشت نفر هم امتیاز به ترتیب زیر در اختیار داریم.
۱(سفید) ۸ (سفید)
۲ (سیاه) ۹ (سیاه)
۵(سفید) ۱۰(سفید)
۶ (سیاه) ۱۱ (سیاه)

مقصود از رنگ مهره داخل پرانتز رنگ مهره مهره بازیکنان در دور نخست می باشد در صورت فوق مدیر مسابقه ها می تواند جای شماره های ۸ و ۹ و ۱۰ یا یازده را عوض کند.دقت کنید ترتیب مزبور دلبخواه نبوده و نمی توان مثلا جای ۸ را ۱۱ عوض کرد.همانطور که ملاحظه می نمایید در صورت مزبور این چنین تعیین حریف می شود.
سفید سیاه
۹ با ۱
۲ با ۸
۱۱ با ۵
۶ با ۱۰
در مورد نیم امتیازی ها و صفر امتیازی ها هم به همین شکل عمل می نماییم .نکته ی مهم.اگر فرضا تنها دو نفر داشته باشیم که نیم امتیاز داشته باشند و بدیهی است که با هم بازی نموده اند در صورت مزبور چه باید کرد؟در این مورد به انتقال بازیکنان مبادرت می ورزیم.






تحت چه شرایطی و چگونه می توان به انتقال بازیکنان پرداخت؟
قاعده کلی آن است که هر گاه هنگام تعیین حریف در یک گروه هم امتیاز تعداد نفرات فرد باشد یا آنکه بازیکنان آن گروه با هم بازی کرده باشند از انتقال بازیکنان کمک می گیریم.به طور مثال اگر در مثال ذکر شده در مورد یک امتیازی ها به جای هشت نفر هفت نفر می داشتیم باید یکی از بازیکنان نیم امتیازی را ارتقا داده و به گروه یک امتیازی ها وارد نماییم.توجه داشته باشید مهمترین شرط انتخاب فردی که ارتقا می یابد در آن است که به هماهنگی رنگ مهره های بازیکنان گروه بالاتر کمک نموده نه آنکه آن را مختل نماید.نکته مهم دیگر در انتقال آن است که کسی ارتقا می یابد که کوچکترین شماره را دارد ولی جای بزرگترین شماره گروه بالاتر را می گیرد صرف نظر از اینکه چه شماره ای داشته باشد.
حالا یک بار دیگر به مثال گروه یک امتیازی ها بر می گردیم فرض کنیم شماره ۱۰ وجود ندارد بدیهی است که شماره ۱۱ جای او را می گیرد و از میان نیم امتیازی ها کسی را که دور قبل به مهره سفید بازی کرد ارتقا داده و به جای شماره یازده قرار می دهیم در این صورت اگر فرضا شماره ۳ در دور اول سفید داشته و مساوی هم کرده باشد علیرغم آنکه شماره اش کمتر از ۱۱ است به جای او نشسته و با مهره سیاه در برابر شماره ۶ بازی خواهد کرد.
اما اگر مانند مثال یک ۸ نفر بالای جدول تکمیل باشند ۲ نفر از صفر امتیازی ها را ارتقا داده و به گروه نیم امتیازی ها آورده و تعیین حریف می نماییم.باز هم متذکر می شویم که دو نفری را ارتقا خواهیم داد که به همانگی رنگ مهره در گروه صفر امتیازی ها و نیم امتیازی ها کمک نمایند. بعلاوه شماره های کوچکتر را در گروه پایین داشته باشند.
فرض کنیم در جدول ۱۷ نفره در دور نخست شماره ۳ با ۱۱ مساوی کرده باشند و چون شماره ۱۷ استراحت داشته و در نتیجه یک امتیاز دارد و گروه یک امتیازی ها زوج می شود که با یکدیگر روبرو می نماییم .اما برای انتخاب ۲ نفری که باید از گروه صفر امتیازی ها ارتقا دهیم نخست از رنگ مهره ای که در دور اول داشته اند آنها را تفکیک می نماییم:
سفید سیاه
۴ ۹
۸ ۱۳
۱۰ ۱۵
۱۶
در اینجا نخست شماره های ۴ و ۹ را ارتقا می دهیم (ارتقا شماره ۸ که به دلیل شماره کوچکتر ارجح است هماهنگی رنگ مهره ها را مختل می سازد هم در گروه بالا و هم در گروه فوق.)
وضع گروه ما بدین صورت در خواهد آمد:
۳ (سفید) ۴ (سفید)
۱۱ (سیاه( ۹ (سیاه)
(گفتیم که شماره کسانی که ارتقا می یابند به ترتیب پس از کلیه کسانی که امتیاز بیشتری دارند قرار می گیرد).
و باز هم برای ایجاد تعادل در رنگ مهره ها جای ۴ و ۹ را عوض می نماییم به این ترتیب : ۹ با مهره سفید با ۳ (سیاه) بازی می کند و ۱۱ با مهره سفید با ۴ مهره (سیاه) بازی می کند.
۹ (سفید) ۳ (سیاه)
۱۱ (سفید) ۴ (سیاه)
(توجه داشته باشید که رنگ مهره بازیکنان را تعمدا طوری انتخاب نموده ایم که شرایط و نحوه ی انتقال روشن شوند)
تعیین حریف برای بقیه به شرح زیر خواهد بود:شماره ۱۶ استراحت و
سفید سیاه
۱۳ با ۸
۱۵ با ۱۰



نحوه تعیین حریف در دورهای بعدی
قوانین عام حاکم بر دورهای اول و دوم همچنان تا پایان حاکم است ولی نکاتی که می توانند سوال برانگیز باشند:
۱-گاهی اوقات پیش می آید که پس از تعیین حریف متوجه می شویم ک دو حریف قبلا با هم بازی کرده اند در شرایط مزبور چون همانطور که قبلا ذکر نمودیم هرگز دو بازیکن نمی توانند دو بار با هم بازی کنند مجبوریم نحوه تعیین حریفان را تغییر دهیم.
معمول چنین است که همیشه همانطور که در جابجایی حریفان هنگامی که رنگ مهره آنان با هم تطابق نمی کند در گروه بزرگتر جای بازیکنان را تغییر می دهیم به طور مثال در پایان دور ششم در گروه ۳/۵ امتیازی ها ۱۰ بازیکن داریم که به شکل زیر در برابر هم قرار گرفته اند.
۷ ۳۳
۱۹ ۳۸
۲۱ ۴۲
۲۵ ۵۶
۲۹ ۶۱
حالا می بینیم که شماره های ۷ با ۳۳ در دور سوم بازی کرده اند.نخست جای ۳۳ را با ۳۸ عوض می کنیم می بینیم که شماره ۳۸ نیز در دور پنجم با شماره ۷ بازی نموده است و در صورتی که جای شماره ۳۳ را با ۴۲ یا ۵۶ و ۶۱ نیز عوض کنیم باز هم یا به دلیل اینکه دو بازیکن با هم بازی نموده و یا آنکه تعادل رنگ مهره ها برهم می خورد شماره ۳۳ را با شماره ۲۹ تعویض می نماییم.همینطور می توانیم جای شماره ۷ با ۱۹ را نیز عوض کنیم. در صورتی که به هیچ وجه نتوانیم بین ده نفر مزبور تعیین حریف نماییم (امری که بسیار بسیار غیر محتمل است) آنگاه همچنانکه در مورد شرایط و چگونگی انتقال بازیکنان سخن گفتیم با جابجایی یکی از ۵/۳ امتیازی ها با یک بازیکن از گروه ۳ امتیازی ها به امر تعیین حریف مبادرت می نماییم.باز هم یاد آور می شویم که برای انتقال بازیکن ۳/۵ به گروه ۳ امتیازی ها از بالاترین شماره (در مثال فوق ۶۱)آغاز نموده و در صورتی برای تعیین حریف و رنگ مهره بقیه خللی به وجود آید سراغ ۵۶ یا ۴۲ الخ…. می رویم.و در مرحله بعد ارجح آن است که نخست برای کسی که از گروه فوق پایین آوردیم تعیین حریف نماییم در این صورت می توانیم او را به عنوان کوچکترین شماره ۳ امتیازی ها در صدر گروه قرار داده و به تعیین حریف بپردازیم.
۲-در دورهای بعدی در صورت تعیین حریف از بالا به پایین ممکن است در پایین جدول دچار اشکال شویم.
آری این احتمال وجود دارد و برای پیشگیری از این امر به طور معمول از دور چهارم (در مواقعی که مسابقه ها در ۷ یا ۹ دور برگزار می شود)و از دور ششم (در مسابقه هایی که بیش از ۹ دور هستند)نخست برای نیمه بالای جدول (بر حسب امتیاز)تعیین حریف از بالا به پایین (بیشترین امتیاز تا کمترین)نموده و آنگاه برای نیمه دوم از آخر به بالا (کم امتیازترین بازیکنان تا بیشترین )تعیین حریف می نماییم.این امر به ما کمک می کند که راحت تر تعیین حریف نماییم.روشن است که در اینجا اگر به طور مثال ۴ بازیکن صفر امتیازی (مثلا در دور پنجم)داشته باشیم برایشان تعیین حریف نموده و اگر ۲ نیم امتیازی داشته باشیم هر دو را به گروه یک امتیازی ها ارتقا داده و یا برای آنها از پایین ترین یک امتیازی ها تعیین حریف می نماییم.حال اگر ۸ بازیکن ۱/۵ امتیازی داشته باشیم که همه با هم بازی کرده باشند و یا به دلیل دیگری از جمله عدم تطابق رنگ مهره نتوانیم آنها را با هم روبرو کنیم همه آنها را به گروه ۲ امتیازی ها ارتقا داده و مانند آنچه که قبلا گفتیم عمل می نماییم.




غیبت بازیکنان
مهر گاه بازیکنی پس از گذشت یک ساعت در مقابل حریفش حاضر نشود بازنده محسوب می شود و برای حریف او یک امتیاز (مانند آنکه در بازی به پیروزی رسیده)منظور و برای بازیکن غایب صفر منظور می کنیم ضمن آنکه کارت وی را بلافاصله از دور مسابقات خارج می کنیم.اما برای آنکه مشخص شود که امتیاز حریف او و باخت او درنتیجه غیبت بوده جلوی امتیاز هر دو حریف (غ) {غایب} به منظور آنکه مشخص شود که بازی ای انجام نشده است را اضافه می کنیم.هدف آن است که گرچه در جدول مسابقه ها برای فرد پیروز یک امتیاز محسوب نموده اید در جدول رده بندی فدراسیون کشور (و در مسابقه های بین المللی برای فدراسیون جهانی )این امتیاز منظور نگشته و بدون بازی به کسی درجه ندهند.در دورهای بعدی بازیکن غایب یا بازیکنی که به مدیر مسابقه ها انصراف خود را از ادامه شرکت در مسابقه اعلام نموده در جدول تعیین حریف جای نداشته و برای او حریفی تعیین نخواهد شد.در صورتی که بازیکنی بعد از غیبت بلافاصله داور را با عذر موجه مطلع سازد می تواند در دورهای بعدی به مسابقه ادامه دهد.به علاوه هر بازیکن می تواند قبل از قرعه کشی به داور اطلاع دهد که قادر به انجام بازی در آن دور خاص نیست.در این صورت داور او را در قرعه کشی آن دور شرکت نمی دهدودر هر صورت داور حق تصمیم برای ادامه بازی یا عدم آن را دارد.

چند دور مسابقه برای چه تعداد بازیکن؟
تعیین دورهای مسابقه بستگی تام به میزان امکانات، زمان کافی و تعداد شرکت کنندگان دارد.به طور معمول مسابقه هایی به روش سوئیسی برگزار می شوند که ۷ دور ،۹ دور و یا یازده دور هستند .البته تعیین این تعداد دورها اجباری نیست و کم یا زیاد هم می شوند.به طوریکه مسابقات تیمی المپیاد جهانی مدتی است که در ۱۳ دور برگزار می شود.به طور کلی در صورتی که ۶۴ بازیکن و یا کمتر داشته باشیم می توانیم از ۷ دور استفاده نماییم.گاهی اوقات که هدف تنها نفر اول جدول نیست برای تعیین دقیقتر نفرات برای همین تعداد نیز ،مسابقه ها را در ۹ یا ۱۱ دور برگزار می کنند.در جدول ۶۴ نفر می توان گفت که ۹ دور مسابقه به طور نسبی نفرات بالای جدول را به دقت تعیین می کند.

چرا معمولا تعداد دورهای مسابقه ها را فرد انتخاب می کنند؟
مهمترین دلیل این امر ایجاد هماهنگی در رنگ مهره بازیکنان است .به این ترتیب که مثلا در جدول ۷ دوری اصل بر آن است که هر بازیکن با چهار بار سفید و سه بار سیاه و یا بالعکس چهار بار سیاه و سه بار سفید بازی کند.تجربه نشان داده است که این امر تقریبا عملی است و به این ترتیب در حق بازیکنان از نظر رنگ مهره اجحاف نمی گردد در حالی که در مسابقه های ۶ دوری این خطر وجود دارد که بازیکنی بالاجبار چهار بار سیاه بازی کند .امری که چندان خوش آیند بسیاری از بازیکنان نیست.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
================================================
--------------------------------------------------------------------------------------


منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.



فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۹:۱۴ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۹:۰۰ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #4
RE: مقالات داوری


ابهام در پیشنهاد تساوی




[تصویر:  attachment.php?aid=78]



ابهام در پیشنهاد تساوی

در شرایط خاصی که برای تساوی در بازی شطرنج پیش می آید به تفصیل در ماده نه در کتابچه قوانین شطرنج٬ مصوب فدراسیون شطرنج ( ۲۰۰۹)تو ضیح داده شده است.اما در بند ب شماره یک چنین می خوانیم:
۱-بازیکنی که می خواهد پیشنهاد تساوی بدهد٬ باید این کار را پس از انجام دادن حرکت در صفحه شطرنج٬ و قبل از متوقف کردن ساعت خود و به کار انداختن ساعت حریف٬ انجام بدهد .پیشنهاد تساوی در هر زمان دیگری در حین بازی نیز اعتبار دارد٬ لیکن ماده ۱۲-۶ باید مد نظر قرار گیرد.نمی توان پیشنهاد تساوی را به هیچ شرطی منوط کرد.در هر دو حالت پیشنهاد را نمی توان پس گرفت و تا زمانی که حریف بپذیرد یا شفاها یا با لمس یک مهره به قصد حرکت دادن یا گرفتن آن رد کند٬ یا بازی به نحو دیگری خاتمه یابد٬ پیشنهاد تساوی به قوت خود باقی است.
امانکته ای که به این ابهامات دامن می زند این جمله در بند یک می باشد”پیشنهاد تساوی در هر زمان دیگر ی در حین بازی نیز اعتبار دارد”
آیا این به این معنی است که این پیشنهاد برای کل بازی معتبر است و یا اینکه مفهوم آن چیز دیگری است؟
منظور از این بخش مشخصا به این معنی است که تا قبل از آنجام حرکت از سوی حریف پیشنهاد تساوی به قوت خود باقی است .چنانچه در ادامه ی ماده قانونی مذکور کاملا مشهود است
(…..و تا زمانی که حریف بپذیرد یا شفاها یا با لمس یک مهره به قصد حرکت دادن یا گرفتن آن رد کند٬ یا بازی به نحو دیگری خاتمه یابد٬ پیشنهاد تساوی به قوت خود باقی است.)
همان گونه که در این قانون اشاره شده است بازیکنان در پیشنهاد تساوی حتما باید ماده ۱۲-۶ (پرت کردن حواس حریف یا اذیت کردن او به هر شکلی که باشد ممنوع است این حکم شامل ادعاهای غیر موجه و پیشنهاد های تساوی غیر موجه یا ایجاد سر و صدا در سالن بازی هم می شود) را هم مد نظر داشته باشند.
=====================================================
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۹:۲۴ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۹:۲۱ عصر
جستجو پاسخ
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #5
RE: مقالات داوری

روش های شکستن امتیاز توصیه شده توسط فیده




[تصویر:  attachment.php?aid=79]



به منظور شکستن امتیاز نتیجه بازی های انجام نشده مساوی محسوب می شود.بدین معنا که امتیاز صفر به علت غیبت خود بازیکن ۵/. محسوب می شود و پیروزی بازیکن به علت غیبت حریف هم که یک امتیاز دارد برای امر شکستن امتیاز ۵/. به حساب می آید.نکته مهم این است که این شکل محاسبه بازی های انجام نشده شامل روش شکستن امتیاز پیشرفته و کویا نمی شود و در این روش ها همان جمع امتیازات حاصله منظور خواهد شد.(برای مثال چنانچه قرار است نتیجه بازیهای انجام نشده بازیکن A برای شکستن امتیاز حریفانی که با او بازی داشته اند مساوی قلمداد شود

فرض می کنیم بازیکن A در پایان مسابقه ای که در ۹ دور انجام شده ۸ امتیاز به دست می آورد که ۲ امتیاز آن به خاطر غیبت حریفان بوده با توجه به آنچه گذشت نتیجه هر کدام از دو بازی مزبور مساوی یعنی ۵/. امتیاز محسوب می شود لذا امتیازات بازیکن A به رقم ۷ کاهش می یابد در ضمن خود او در یک بازی حاضر نشده است که امتیازی از آن بازی نگرفته ولی از آنجا که بازی مزبور هم انجام نشده است نتیجه مساوی و امتیاز ۵/. برای وی حساب می شود.

لذا امتیازات بازیکن A به ۷/۵ می رسد ۶ امتیاز به خاطر بردن از ۶ حریف . نیم امتیاز به علت غیبت یک حریف و نیم امتیاز به علت غیبت یکی دیگر از حریفانش و از آنجا که شکست او حاصل غیبت خودش بوده و بازی انجام نشده است امتیازصفر او در برابر حریف نیم امتیاز محسوب می شود. ۷/۵=۵/.+۵/.+۵/.+۶
توجه داشته باشید این ۷/۵ امتیاز فقط درشکستن امتیازکاربرد دارد و امتیاز بازیکن برای رده بندی همان امتیاز ۸ می باشد.


============================================
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-------------------------------------------------------------------------------------------------


منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.




فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۹:۲۹ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۹:۲۶ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin
کاربر ارزشمند


کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 168
تاریخ عضویت: خرد ۱۳۹۲

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
2 سال
گشايش مورد علاقه
e4
ریتينگ
محل سکونت
رامسر
دلنوشته من
سپاس ها : 74
سپاس شده 250 بار در 164 ارسال

سطح: 12
اعتبار: 30 / 275
مهارت: 56 / 3,457
تجربه: 1 / 100

ارسال: #6
RE: مقالات داوری
۲- مقررات شکستن امتیاز با استفاده از نتایج حاصله از امتیازات خود بازیکن


[B][تصویر:  05.jpg]

همیشه بر این باور بوده ام که بهترین خدمتی که فدراسیون شطرنج می تواند به جامعه داوری ایران عرضه کند فراهم آورن امکاناتی است که پیش کسوتان مطرح این رشته بتوانند تجربیات و تفسیر خود از قوانین شطرنج و….را به نسل رو به رشد داوری ایران عرضه نمایند.مطلب زیر را می توان به نوعی دستنوشته هاو یا بهتر است بگوییم چرکنویس استاد مسلم و پیشکسوت ارجمند این رشته جناب آقای حسینقلی سالور دانست تا چه در نظر افتد…
فهرست روش های شکستن امتیاز که متداول و مرسوم می باشد.
در تمام روش ها بازیکنان بر اساس شیوه خاصی از شکستن امتیازات رده بندی می شوند.
فهرست زیر روش های امتیاز شکنی را مشخص می کند.توجه داشته باشید شیوه ه ی شکستن امتیاز که در یک گروه تحت عناوین الف تا ….آمده است ، نشانه و دلیلی از برتری یک شیوه بر شیوه دیگر نمی باشد و تنها روش های شکستن امتیاز را توضیح می دهند.برای هر مسابقه با توجه به شرایط موجود نحوه شکستن امتیاز بایستی قبل از آغاز بازی ها در آیین نامه مسابقات آورده شود
۲- مقررات شکستن امتیاز با استفاده از نتایج حاصله خود بازیکن
الف)مجموع امتیازات پیشرفته (البته اصطلاح پیشرفته بدون دقت لازم از دوران گذشته تا به حال مرسوم بوده است در حالیکه متن انگلیسی مقررات به لغت progressive اشاره می کند که معنای آن در حال پیشرفت تدریجی یا گام به گام را در بر دارد که کلمه پیشرفته از چنین مفهومی برخوردار نیست .در این جا به خاطر عمومیت یافتن امتیاز پیشرفته از همان اصطلاح استفاده می کنیم .کما اینکه خود اصطلاح امتیاز شکنی هم با متن انگلیسی مقررات که لغت Tie break را به کار برده همخوانی ندارد زیرا Tie breakبه مفهوم باز کردت است و به کار بردن گره گشایی در مقایسه با شکستن امتیاز دقیق تر می باشد.در اینجا هم آنچه که معمول شده است را به کار می بریم که در هر حال مقصود را می رساند)از این حاشیه ها بگذریم و اصل مطلب را دنبال کنیم:
الف)-مجموع امتیازات پیشرفته:
بعد از هر دور یک بازیکن امتیازی مشخص و معین دارد. جمع کردن این امتیازات مجموع امتیازات پیشرفته را تعیین می کند و در نتیجه در بین بازیکنانی که در پایان مسابقات، امتیازات یکسان داشته باشند برتری مجموغ امتیازات پیشرفته ی هر بازیکن رتبه بالاتر را خواهد داشت.
مثلا بازیکن A و B در پایان یک دوره مسابقه که در (۵) دور برگزار شده است هر کدام دارای (۴) امتیاز می باشند.نتیجه بازیهای A از این قرار است:دور اول (۱) امتیاز-دور دوم (۵/.) امتیاز –دور سوم (۱) امتیاز –دور چهارم(۵/.) امتیاز-و دور پنجم (۱) امتیاز.بنابراین بازیکن A در پایان دور اول (۱) امتیاز داشته و در پایان دور دوم (۱/۵)امتیاز داشته و در پایان دورهای بعدی به ترتیب (۲/۵) (۳) و (۴) امتیاز داشته است . لذا مجموع امتیاز پیشرفته او عبارتند از( ۱۲ =۴+۳+۲/۵+۱/۵+۱ )می باشد.اما بازیکن B در دور اول .(۵/.) امتیاز به دست آورده است .در دور دوم (۱) امتیاز به دست آورده است در دور سوم (۵/.) امتیاز در دور چهارم (۱) امتیاز و در دور پنجم هم (۱) امتیاز به دست آورده است که در نتیجه در پایان دور اول (۵/.) امتیاز در پایان دور دوم (۱/۵) امتیاز و در پایان دور سوم (۲)امتیاز و در پایان دور چهارم (۳) امتیاز و در پایان دور پنجم (۴) امتیاز.اکنون امتیازات پایان هر دور را جمع می کنیم تا امتیازات پیشرفته به دست آید .(۱۱=۴+۳+۲+۱/۵+۵/.).لذا بازیکن A که مجوع امتیازات پیشرفته او بیشتر است. (۱۲) در مقابل (۱۱) رتبه برتر را صاحب می شود.
(الف-۱)مجموع امتیازات پیشرفته قطع شده
که عبارت است از مجموع امتیازات پیشرفته بازیکنان که امتیاز یک یا چند دور آن حذف شده باشد.این حذف امتیاز از دور اول آغاز می شود و در صورت لزوم به ترتیب پیش می رود.امتیازات پیشرفته قطع شده وقتی که امتیازات پیشرفته بازیکنان برابر باشد کاربرد دارد.
(ب)روش کویا برای مسابقات دوره ای
در این روش مجموع امتیازات بازیکن در مقابل تمام حریفانی که (۵۰%) یا بیشتر از (۵۰%) امتیازات ممکن را به دست آورده باشند، مورد نظر می باشد.برای مثال چنانچه مسابقات دوره ای با حضور ۱۲ نفر انجام می شود احتمال دارد بازیکنی با شکست دادن کلیه حریفات صاحب ۱۱ امتیاز شود که حد اکثر امتیازی است که یک بازیکن می تواند در این مسابقه کسب کند که (۵۰%) آن می شود (۵/۵) .لذا برای شکستن امتیاز هر بازیکن فقط مجموع امتیازات بازیکن در مقابل حریفانی که (۵/۵) امتیاز یا بیشتر کسب کرده باشند مورد محاسبه قرار می گیرد.
(ب-۱) روش گسترش یافته کویا
در این روش به امتیازات بازیکن در مقابل حریفانی که حد اقل (۵۰%)امتیاز را به دست آورده اند امتیاز حریفانی را که نسبت به (۵۰%)امتیاز مورد نظر کمترین کاهش را دارند اضافه می کنیم.این روش می تواند گام به گام دنبال شود.برای مثال بازیکنان Aو Bبر اساس روش کویا صاحب امتیاز شکنی یکسان می باشند بدین صورت که در همان گروه ۱۲ نفری بازیکنان مزبور در مقابل حریفانی که حداقل (۵/۵) امتیاز (۵۰%امتیاز ممکن) را داشته اند هر کدام صاحب (۸) امتیاز می باشند لذا می رویم به سراغ بازیکنانی که در آن مسابقه (۵) امتیاز کسب کرده اند (نزدیکترین امتیاز به ۵۰%مورد بحث)آن گاه مجموع امتیازات A وB را مقایسه می کنیم اگر باز هم به نتیجه نرسیدیم می رویم به سراغ بازیکنانی که (۴/۵) امتیاز دارند و…..
(ج)-تعداد بازی های برده شده:
برای مثال بازیکن A و Bدر پایان مسابقه هر کدام دارای (۸) امتیاز می باشند در حالیکه امتیاز بازیکن آحاصل (۷) برد دو تساوی و دو باخت می باشد و امتیازات بازیکن B از (۶) برد و (۴) مساوی و یک باخت به دست آمده لذا با توجه به بیشتر بودن تعداد بردهای بازیکن A که (۷در مقابل ۶)نتیجه شکستن امتیاز او بهتر می باشد(اگر جه این روش در ظاهر منطقی به نظر نمی رسد زیرا اگر باخت های دو بازیکن را در نظر بگیریم که خود یک معیار است از آن جا که باخت بازیکن B کمتر است قاعدتا او برنده است.ولی اصل مطلب این است که منظور قانونگذار بر این اساس بوده که شرکت کنندگان در مسابقه تلاش بیشتری بر این پیروزی داشته باشند که معمولا موجب تماشایی تر شدن مسابقه می گردد)
(د)تعداد بردهایی که بازیکن رنگ مهره سیاه داشته است
این روش نیازی به توضیح ندارد(اگر چه چنین شیوه ای تا حدودی غیر منطقی به نظر می رسد)
۳٫ مقررات شکستن امتیاز با بهره گیری از نتایج خود تیم (الف)-امتیازات تیمی در مسابقات تیمی که رتبه بندی بر اساس امتیاز نفرات تیم تعیین می شود.
در این نوع از مسابقات امتیاز حاصله توسط نفرات تیم تکلیف رتبه بندی را روشن می کند.برای مثال در مسابقه ای که روی (۴) میز انجام می شود و تیم A تیم B را با نتیجه (۲/۵) بر (۱/۵) شکست می دهد.برای تیم A امتیاز (/۲/۵) و برای تیم B امتیاز (۱/۵) در نظر می گیریم.آنگاه در پایان مسابقه این امتیازات را جمع می کنیم و رتبه بندی تیم ها مشخص می شود.اکنون در پایان مسابقات تیم A و تیم B هر کدام دارای )((۱۱) امتیاز بر اساس مجموع امتیازات نفرات تیم به دست آورده اند نتیجه دیدارهای دو تیم از این قرار است:تیم A در سه دیدار با نتیجه (۲/۵) بر (۱/۵) بر حریفان غلبه کرده در یک دیدار به تساوی ۲بر ۲ رسیدن و پنجمین بازی این تیم با شکست (۱/۵) بر (۲/۵) برگزار گردید پس امتیازات نفرات تیم A برابر است با ۱۱=۲/۵+۲/۵+۲/۵+۲+۱/۵ و تیم B دو دیدار را با نتیجه (۳بر ۱)و (۲/۵ بر ۱/۵ ) پیروز شده و دو دیدار را( ۲بر ۲ Winkمساوی کرده و پنجمین دیدار را( ۱/۵ بر ۲/۵ Winkشکست خورده است.پس امتیازات افرادتیم برابر است با( ۱۱=۱/۵+۲+۲+۲/۵+۳ ) که مشابه تیم A است.اکنون برای رسیدن به نتیجه شکستن امتیازات به توضیح امتیازات تیمی می پردازیم.برای محاسبه امتیاز تیمی به نتایج کلی تیمی مراجعه می کنیم و برای هر برد تیمی (۲) امتیاز برای هر تساوی تیمی (۱) امتیاز منظور می کنیم و شکست ها امتیازی ندارند.بر این اساس همانطور که قبلا اشاره کردیم تیمA یازده امتیازانفرادی اعضای تیم را از سه پیروزی یک تساوی تیمی و یک شکست به دست آورده است یعنی امتیاز تیمی برابر است با (۷=۲+۲+۲+ ۱ )و تیم B یازده امتیاز انفرادی اعضای تیم را از دو پیروزی دو تساوی و یک شکست تیمی به دست آورده است یعنی امتیازات تیمی آن (به ازای هر برد تیمی ۲ امتیاز و تساوی ۱ امتیاز)برابر می شود با( ۲ +۲++۲+۱+۱= ۶ Winkپس امتیاز تیمی تیمA برابر است با (۷) و امتیاز تیمی B برابر است با (۶).پس تیم Aبا توجه به شکستن امتیاز رتبه بالاتر از B را دارا می باشد.
(ب)-امتیازات بازی در مسابقات تیمی که رتبه بندی بر اساس امتیاز تیمی است:
یک مثال ساده موضوع را روشن می کند:تیم A در ۵ دیدار خود در مسابقه ای که در ۵ دور برگزار شده نتایج زیر را به دست آورده ۳ پیروزی با نتایج (۳ بر ۱)(۳/۵ بر ./۵)(۳بر ۱)یک تساوی (۲بر۲)و یک شکست (۱/۵ بر ۲/۵)با توجه به آنجه قبلا شرح دادیم امتیاز تیمی A می شود ۲+۲+۲+۱=۷ و امتیازات بازی های انفرادی اعضای تیم برتر با ( ۳+۳/۵+۳+۲+۱/۵=۱۳ و تیم B از ۵ دیدار خود مقابل حریفان این نتایج را به دست آورده است.۳ پیروزی با نتایج (۳ بر ۱) (۲/۵ بر ۱/۵ )(۲/۵ بر ۱/۵ Winkیک تساوی( ۲ بر ۲)و یک شکست (۱ بر ۳)که امتیازات تیمی آن برابر است با (۲+۲+۲+۱=۷)دقیقا برابر امتیازات تیمی A ولی امتیازات انفرادی اعضای تیم برابر است با ۱۱(۲/۵+۲/۵+۳+۲+۱/۵=۱۱)بنابراین تیم A با حساب (۱۳) امتیاز بازی مقابل (۱۱) امتیاز بازی تیم B برنده امتیاز شکنی است.
(ج)-دیدارهای رو در رو
چنانچه تیم هایی که امتیازات یکسان دارند همه با هم دیدار کرده باشند آن گاه مجموع امتیازات حاصل از این رویارویی ها به کار برده می شوند.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
===============================================================
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
منبع :
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲-تير-۹۲ ۰۹:۳۷ عصر، توسط nedabani.)
۲-تير-۹۲ ۰۹:۳۶ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط mohammadi ، Admin
مدیر ارشد انجمن


مدیر ارشد انجمن

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 225
تاریخ عضویت: آبا ۱۳۹۱

اعتبار: 29
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
7 سال
گشايش مورد علاقه
C4
ریتينگ
محل سکونت
اسلام آبادغرب
دلنوشته من خدمت به هموطنانم افتخار من است
سپاس ها : 152
سپاس شده 274 بار در 162 ارسال

سطح: 14
اعتبار: 42 / 325
مهارت: 75 / 4,623
تجربه: 1 / 100

ارسال: #7
RE: مقالات داوری
سلام
دوست عزیز از اینکه انجمن شطرنج ایران را با مطالب ارزشمند خویش یاری می رسانید ممنونیم
موفق باشید.

mohammadi
۲-تير-۹۲ ۰۹:۵۲ عصر
وبسایت جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin ، nedabani


چه کسانی کسی از این موضوع دیدن کردن
28 کاربردرحال خواندن این موضوع:
Admin (۱-خرداد-۹۵, ۱۲:۱۳ صبح)، mohammadi (۲-تير-۹۲, ۰۹:۵۷ عصر)، amir-nobi (۱-مرداد-۹۲, ۰۱:۵۰ صبح)، saeedjavan (۲-اسفند-۹۵, ۱۱:۲۹ عصر)، nedabani (۹-تير-۹۳, ۰۱:۵۱ عصر)، meysam_ghalandari (۱۵-مرداد-۹۲, ۰۷:۰۱ عصر)، arma3038 (۵-مرداد-۹۲, ۱۰:۵۱ عصر)، iraj (۲۹-خرداد-۹۴, ۰۹:۵۵ عصر)، mohsen987 (۱۹-دي-۹۲, ۱۰:۵۱ عصر)، Karbar (۳۱-مرداد-۹۲, ۱۱:۲۵ صبح)، hamid_rj3 (۲۸-تير-۹۳, ۰۱:۵۱ صبح)، tavakolipourali (۹-مهر-۹۲, ۰۶:۲۲ عصر)، mohsenchess (۹-مهر-۹۲, ۰۲:۳۳ عصر)، ahmadabri (۱۵-آذر-۹۲, ۱۰:۳۶ صبح)، m_I_S (۱۴-بهمن-۹۲, ۰۱:۰۵ صبح)، hamidbaba (۱۲-دي-۹۴, ۰۲:۱۴ صبح)، mam42 (۱۶-دي-۹۲, ۱۱:۳۸ صبح)، gh_jahedi (۱۸-اسفند-۹۴, ۰۵:۳۶ عصر)، mishdi (۲۷-فروردين-۹۳, ۱۰:۴۲ عصر)، Armangolbidi (۱-خرداد-۹۵, ۱۲:۰۱ صبح)، reza199512 (۳۰-آذر-۹۳, ۱۱:۵۰ عصر)، yahya (۱۴-شهريور-۹۴, ۱۲:۵۴ عصر)، ramin_kamal (۲۷-مهر-۹۴, ۰۵:۲۰ عصر)، babak49 (۴-بهمن-۹۴, ۰۱:۴۴ صبح)، مینا (۱۹-بهمن-۹۴, ۰۲:۳۴ صبح)، sh2 (۳۱-شهريور-۹۶, ۰۱:۳۱ صبح)، sinasadrie (۲۶-بهمن-۹۵, ۱۱:۵۳ صبح)، max13124 (۷-شهريور-۹۶, ۱۲:۲۷ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

راه های تماس با ما

irchess.ir [at] gmail [dot] com
@Kingofcheat
انجمن شطرنج ایران در تلگرام