انجمن شطرنج ایران Iranian Chess Forum

نخستین و بزرگترین انجمن شطرنج در ایران

شطرنج,کتاب,اخبار,مقاله,فیلم آموزشی,بزرگان شطرنج

شطرنج

انجمن شطرنج ایران
شطرنج
مهمان گرامی خوش آمدید! لطفا برای استفاده از امکانات انجمن   وارد شوید یا ثبت نام کنید
استایلر





بستن


مهم:در صورت خرید از سایت اگر فایل برای شما ارسال نشد و یا پیغام تراکنش ناموفق را دریافت کردید حتما از طریق تلگرام با آیدی Kingofcheat@ با مدیریت سایت تماس بگیرید.با تشکر




وزير يک مهره ترسو
زمان کنونی: ۱-ارديبهشت-۰۳, ۰۴:۲۸ عصر
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: mohsen987
آخرین ارسال: mohsen987
پاسخ ها 1
بازدید 9020

وزير يک مهره ترسو
نویسنده پیام
کاربر ارزشمند
کاربر ارزشمند

وضعيت : آفلاین
ارسال‌ها: 305
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲

اعتبار: 32
مهره مورد علاقه
سابقه شطرنج
کمتر از 1 سال
گشايش مورد علاقه
اسپانیایی
ریتينگ
محل سکونت
کردستان-قروه
دلنوشته من دوست دارم دنیا را و دوست دارم دنیا را به خاطر خدا

سطح: 16
اعتبار: 30 / 383
مهارت: 101 / 12,035
تجربه: 33 / 100
سپاس ها 187
سپاس شده 202 بار در 122 ارسال

ارسال: #1
وزير يک مهره ترسو
وزير يک مهره ترسو
[تصویر:  87677981063065486958.jpg]

بی‌شک وزير قويترين مهره بازی شطرنج است به همين دليل بسياري از بازيكنان مبتدي دوست دارند وزير خود را هر چه سريعتر وارد ميدان نموده و با استفاده از قدرت اين مهره ، حريف را شكست دهند. اما با اين كار وزير خود را در مخاطره انداخته و چه بسا بازي را مي‌بازند. اگر به بازي بازيكنان قوي و استادان دقت كنيد در اكثر موارد وزير آخرين مهره‌اي است كه وارد كارزار ميشود.
بنابراين وزيرتان را زود گسترش ندهيد. چرا ؟ چون گسترش سريع وزير به سوارهای دشمن امکان ميدهد كه به وزيرتان حمله كنند و در حاليكه وزير شما مجبور به فرار است حريفتان مي‌تواند به مهره‌هايش آرايش دلخواهش را داده ؛ اصطلاحاً به خرج شما سوارهايش را گسترش دهد. به بياني ديگر فرار وزير باعث از دست رفتن زمان (تمپو) می‌شود و در شروع بازی که گسترش دادن سوارها از اهميت ويژه‌ای برخوردار است از دست دادن چند تمپو ميتواند باعث شكست شود.
حال با بررسي بازي زير اين مطلب را بهتر متوجه خواهيم شد.
1. e4, e5 2. Qh5?
[تصویر:  VazirT1.gif]

2…, Nc6!
با اين حرکت پياده e5 دفاع می شود. ولي در صورت:
2…, g6? 3. Qxe5+
سفيد رخ h8 را می گيرد. اما سياه ميتوانست بجای دفاع از پياده، با Nf6 نيز به وزير سفيد حمله کند.
2…, Nf6!? 3. Qxe5+, Be7!
اکنون سياه می خواهد قلعه برود . قلعه رفتن مهمترين حرکت در شروع بازی است چون هم شاه به جای امنی می‌رود و هم رخ وارد بازی می‌شود.
4. Nf3, Nc6! 5. Qg3
وزير ترسو !
5…, O-O 6. Nc3, d5!
هر گاه شاه حريف قلعه نرفته باشد ، مرکز را باز کنيد. اشتاينيتز ، اولين قهرمان شطرنج جهان که به مدت 8 سال (از 1886 تا 1894 ) قهرمان جهان بود می گويد : هنگامی که در گسترش جلو هستيد و برتری گسترشی داريد بايد حمله کنيد در غير اين صورت برتری خود را از دست می دهيد.
7. exd5, Nh5!(Diagram)
[تصویر:  VazirT2.gif]
و وزير سفيد در دام افتاده و جايی برای فرار ندارد.
نتيجه: در شروع بازی گسترش دادن سوارها مهمتر از پياده خوری است.
[تصویر:  steinitz.jpg]
ويلهلم اشتاينيتز
(
اولين قهرمان
شطرنج جهان)
3. Bc4
سفيد تهديد مات با Qxf7 را ايجاد کرده. مثلأ در صورت:
3…, Nf6?? 4. Qxf7#(Diagram)
[تصویر:  VazirT3.gif]
اين نوع مات کردن به مات ناپلئونی معروف است. ناپلئون بناپارت (1769 – 1821) يکی از بزرگترين سرداران جهان و امپراطور فرانسه به شطرنج علاقه بسياری داشت و بازيهای زيادی از او به ثبت رسيده که در اکثر آنها او با حمله زود (و بی پايه) قصد مات کردن سريع شاه حريف را داشته ، برای همين است که اين نوع مات ، به مات ناپلئونی معروف شده است.
[تصویر:  Napoleon_playing_chess.jpg]
ناپلئون بناپارت در حال بازي شطرنج
3…, g6
سياه هم تهديد مات را دفاع مي‌كند و هم به وزير سفيد حمله می‌کند.
4. Qf3
مجددأ تهديد Qxf7 و مات ايجاد شده.
4…, Nf6!
سياه با دفع تهديد مات ، يک سوار نيز گسترش می دهد.
5. Qb3
دقت کنيد که سفيد از پنج حرکت خود سه حرکت را با وزير انجام داده است.دو يا چند بار حرکت دادن يک مهره در شروع بازی حق گسترش را از بقيه مهره ها سلب می کند.
5…, Nd4!
[تصویر:  VazirT4.gif]
اسب در وسط صفحه کاشته می شود و تهديدهای مختلفی را ايجاد می کند. سياه اکنون برتری قاطعی دارد.
6. Bxf7+
حرکت بهتری نمی توان پيشنهاد داد ، برای نمونه :
A:6. Qd3, d5! 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5! 9. Qg3, Nxc2+ 10. Kf1( 10. Kd1, Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bc2#), Nxa1 11. Qxe5+, Qe7 12. Qxh8, Bd3+ 13. Ne2, Qxe2 14. Kg1, Qe1#(Diagram)
[تصویر:  VazirT5.gif]
B:6. Qc3, d5!(Nxe4) 7. Bxd5, Nxd5 8. exd5, Bf5 9. d3, Bb4!(Diagram)
[تصویر:  VazirT6.gif]
وزير سفيد از دست می رفت.
6…, Ke7 7. Qc4
تنها خانه ای که وزير می تواند از فيل f7 دفاع کند.
7…, b5!
[تصویر:  VazirT7.gif]
حمله مجدد به وزير. پس از فرار وزير فيل f7

بي‌دفاع مي‌شود و سياه يک سوار به همراه گسترش بهتر پيش می‌افتد.
درسهای اين بازی:
  • در شروع بازی با يک مهره چند بار حرکت نکنيد.
  • وزير را زود وارد بازی نکنيد.
  • قبل از کامل کردن گسترش اقدام به حمله نکنيد.


منبع : مدرسه شطرنج تهران
سوالی دارید بفرماییدSmiley42
۲۵-آذر-۹۲ ۱۰:۵۴ عصر
جستجو پاسخ
 سپاس شده توسط Admin


چه کسانی کسی از این موضوع دیدن کردن
9 کاربردرحال خواندن این موضوع:
Fashion (۱۲-دي-۰۱, ۰۷:۳۱ عصر)، hrt (۶-بهمن-۹۳, ۰۱:۵۷ عصر)، reza199512 (۱۶-آذر-۹۳, ۱۲:۴۸ عصر)، alisabar (۷-آبان-۹۳, ۱۱:۰۴ صبح)، Admin (۱۵-شهريور-۹۳, ۰۱:۲۸ عصر)، david_violaw (۹-خرداد-۹۳, ۱۰:۳۰ صبح)، saeedy (۱۳-بهمن-۹۲, ۱۱:۵۶ صبح)، mayra (۲۱-دي-۹۲, ۰۹:۱۱ عصر)، mohsen987 (۲۵-آذر-۹۲, ۱۰:۵۴ عصر)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان